• През лятото ще подпомогнем със занимални родители, чийто отпуск е свършил, казва директорът на 119-о СОУ
  • Отсъствията намаляха, откакто учим дистанционно
  • Учителите буквално изненадаха учениците си с компютърните си умения
  • В дистанционната форма мнозина приемат, че оценките трябва да бъдат само 5 и 6
  • Ако се наложи класните работи да се правят в компютърна среда, това ще бъде доста голям експеримент за всички

 Диян Стаматов е роден през 1967 г. в Карнобат. Завършил е биология и педагогика на преподаването по биология в Софийския университет. Повече от 12 години е директор на столичното 119-о СОУ „Акад. Михаил Арнаудов“. Преди това е ръководил 8-о и 150-о училище в София. От 8 февруари 2016 г. до 2 февруари 2017 г. беше зам.-министър на образованието.

 Г-н Стаматов, Вашето училище още преди десетина дни обяви, че документи за първи клас ще се подават онлайн. Тези дни и общината го направи за всички столични първолаци – нещо, което трябваше да се направи безкрайно по-рано. Ще има ли проблеми с това, че е ново за родителите, или по-скоро ще ги облекчи?

– За мен ситуацията за всички родители ще бъде по-скоро облекчена – няма да има нужда родителите ходят по районните администрации за служебни бележки. Това е един много добър ход в момента. По време на извънредното положение онлайн кандидатстването ще става по различен начин във всяко училище. При нас избрахме една елементарна платформа, в която родителите за 5-6 минути попълват съответните данни. Необходимо е да прикачат документи, ако има такива – обикновено става въпрос за копие от акт за раждане, също и ако имат брат или сестра в училището, както и ако детето е със специфични образователни потребности.

– Трябва ли да се прикачи сканирана лична карта, за да се види адресна регистрация?

– Не. По ЕГН-то на детето е напълно достатъчно да се направи проверка какво е местоживеенето. Не са необходими никакви лични данни на родител, тоест на пълнолетен гражданин. А в нашия формуляр ще има една малка декларация, че са запознати с това, че предоставят личните данни на детето си, за да можем да ги обработим – тоест да направим съпоставка с районната администрация за местоживеенето му. Срокът за подаване на документите е от 21 април до 21 май. Въпреки всичко след 13 май няма проблем да направим така, че за тези родители, които не могат да подадат документи онлайн, да го направят присъствено, когато извънредното положение приключи. Не всеки родител би могъл да се справи с дори на пръв поглед елементарна платформа, така че ще има човек, който да приеме документите.

– Много учители останаха неприятно изненадани от факта, че им съкратиха пролетната ваканция, въпреки че бяха прекомерно натоварени с новото за тях дистанционно преподаване. Вашата позиция?

Най-вероятно е така за голяма част от учителите. Но със сигурност за всички родители, които в момента са в много по-неблагоприятна ситуация, този вариант е най-добрият. Децата са в домовете си и нашата роля е да създадем всички възможни условия те да останат вкъщи. Дори и да допуснем, че ваканцията не бе отменена, тя нямаше да е ваканция в истинския си вид. Нямаше да може да се излиза, да се събират. А ако децата са ангажирани у дома, макар и в облекчен вариант, това е полезно и за тях. Според мен, в това е нашата социална съпричастност – към всички семейства, които в момента са със сериозен проблем. Немалка част са безработни, друга са в отпуски, трета са възпрепятствани да ходят нормално на работа. У тях има известна висока степен на тревожност и затова според мен в училището в този момент е много важно да създава допълнително спокойствие и комфорт. Това е солидарно отношение, което ще се очаква от нас и в летните месеци, след като приключи извънредното положение. Тогава за много от родителите лятото няма да бъде истинско лято. Голяма част от тях няма да имат отпуска, няма да имат възможност за почивка и няма да могат да са си вкъщи. Най-вече за учениците от първи до четвърти клас учителите по график е разумно да направим летни занимални или занимания по интереси – както искате да го наречем, трябва да ангажираме учениците в училищна среда през лятото, когато държавата започне да се възстановява и родителите се върнат на работа.

– Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ излезе с един анализ, че покрай въвеждането на дистанционното обучение много висок процент от учителите започват да страдат от бърнаут. Как стои въпросът при Вас – има ли по-голям стрес и тревожност?

– В училището, което ръководя, няма такава голяма степен на изненада и на умора, защото ние още преди три години започнахме постепенно и плавно да използваме различни електронни платформи за обучение. Голяма част от колегите използваха платформата на Гугъл още преди идеята за дистанционна форма на обучение. В училищата, където имаше предварителна подготовка, а това са около 300-400, работещи все на тази платформа, не е имало този стрес, който се прояви на други места. Със сигурност стресът идва и от факта, че много голяма част от колегите не са били подготвени за тази форма. Не са били използвани единни платформи, а всеки е използвал различни технически средства. Имах много разговори с учители, които в първите дни са ангажирали децата, съпрузите, съседите си, за да им помогнат в първите дни да се справят и да почувстват сигурност в използването на техниката. Но това беше до края на първата седмица. След това може да се каже, че учителите буквално изненадаха учениците си с висотата на използване на образователни платформи. Досега всички бяхме свикнали да казваме, че учениците са много добре технически подготвени, а учителите изостават. но всъщност децата бяха подготвени да ползват Фейсбук и инстаграм, да ползват игри. Това не са образователни платформи. А там, където те се ползват, наистина пълноценният учебен процес е налице и не може да се говори за изоставане на учебния материал. А по този начин учениците научиха и още нещо – че има сериозни образователни платформи, които ще им бъдат от полза в следващите етапи от подготовката им. А това касае малко над половината училища – по-точна преценка може да даде МОН. От погледа, който имам, над 400 училища са ползвали Гугъл, а МОН успя да разпространи до края на втората седмица използването на Майкрософт, да допуснем, че още толкова са успели да влязат там. А това, че се ползват единни ресурси, защото тогава няма разпиляност и учителят на виртуалния клас да се чуди кой на коя платформа е.

– Учениците по-ангажирани ли са, когато става дума за уроци пред компютъра, който е тяхна естествена среда? И как върви онлайн оценяването, което започна едва неотдавна?

– Харесват онлайн обучението много и не може да се говори за същата честота на отсъствията, както когато обучението ставаше в класната стая. През първата седмица отсъстваха около 20 от 1600, а след това – по 4-5. Това е незначително спрямо дневната форма на обучение, при която е нормално на ден да отсъстват 100 ученици от 1600. Колкото до оценяването, много разумен бе подходът, че самото оценяване не започна веднага, а след като бяха минали две седмици. При начален етап още в самото начало бяхме готови за качествените оценки, защото те не са в цифри, но не ги поставяхме, за да спазим правилата. Докато в прогимназия и гимназия бе нужно известно стиковане, защото е проблем, когато оценката не е желаната от страна на учениците. В края на втората седмица на педагогически съвет онлайн коментирахме с колегите, че е необходимо дълбоко мотивиране на всяка оценка, която бива поставена. При дистанционната форма е повишена чувствителността на учениците за по-добри оценки и това е съвсем естествено. Дори преди малко имах разговор с майка, чието дете има четворка по математика. Ако беше поставена същата оценка в дневна форма, най-вероятно нямаше да има същата рефлексия. В дистанционната форма мнозина приемат, че оценките трябва да бъдат само 5 и 6.

– Ще има ли проблем с класните, ако се удължи извънредното положение? Класно трудно се прави онлайн…

– Много трудно – заради обективността и равнопоставеността. Въпреки че по математика и български език /не литература/, които да са с определено време за отговори и да няма възможност да се подсказва, може да се прави класно, но пак няма да има у всички усещането за справедливост. Затова надеждата ни е да се върнем след 13-ти май и в рамките на две, три седмици да проведем класните в реална среда. Ако се наложи класните да се правят в компютърна среда, това ще бъде доста голям експеримент за всички. Засега не мога да се наема да гадая какви биха били резултатите от това, но ако съдим по добрите резултати в училищата, където има качествено дистанционно обучение, сигурно биха били добри. Но трябва да мислим и за другите, защото вътрешното оценяване като класната работа е показател за училището и предпоставка за развитието на учениците след това.

– Изплащат ли се пълните възнаграждения на учителите. Видях, че Вие сте изплатили и премии?

– Разумно е да се изплащат заплатите, няма основание за друго. Бюджетът, който всяко училище получава, не е намален, няма основание да не бъдат изплатени. Ако в някои училища не се изплащат, разумно е да се въведе платен годишен отпуск. При нас аз наистина се възхитих от колегите, защото нямаше човек, който да не реализира на сто процента дистанционната форма. Всичко това, макар и в онлайн среда, само за миг можеше да се види и от директора, и от заместник-директора. Няма как да остане незабелязано от нас и неконтролирано. Разумно е в тази стресова ситуация да има една допълнителна премия, която е за всички еднаква – 200 лева. Не е кой знае колко много, но е стимул за колегите. Разбира се, една от колежките каза на шега „Добре де, шефе, ама сега няма къде да ги харчим тези пари“.

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук