Гъвкавата система, заложена в насоките за обучение в условия на пандемия, позволява през новата учебна година децата да учат по-дълго присъствено. За училищата с по-малко ученици и в по-малките селища, например, има различни варианти те да останат отворени в ситуации, в които миналата година са били затваряни. Това заяви министърът на образованието и науката проф. Николай Денков след среща с формални и неформални граждански сдружения на родители и учители днес. В дискусията, продължила близо два часа, участваха представители на 18 различни групи. Те изразиха разнопосочните настроения в обществото във връзка с противоепидемичните мерки в училищата и детските градини, присъственото и дистанционното обучение през предстоящата учебна година.

„Обединихме се около това, че вирус има и трябва да има мерки. Различията са по въпроса какви да бъдат мерките“, обясни проф. Денков.

Участниците в срещата покриха целия спектър от мнения по темата: от отпор срещу всякакви мерки и определяне на изискванията за маски и доброволно тестване като насилие над децата до искания за стриктен контрол по спазването на мерките, по-висок процент ваксинирани учители и тийнейджъри и задължително тестване на неваксинираните.

Представителите на родителските и учителските групи са единодушни, че предпазните мерки трябва да са комплексни и да се прилагат във всички сфери на живота и от цялото общество, а не само в образователната система. Присъстващите поискаха родителите да имат право на избор между присъствено и дистанционно обучение за своите деца. Проф. Денков помоли участниците в дискусията да представят писмено своите становища, за да бъдат обсъдени в детайли.

„В дискусия с Министерството на здравеопазването ще търсим разумния баланс, така че да осигурим максимално продължително присъствено обучение при минимален риск за здравето на децата и учителите“, подчерта министърът.

Той допусна възможност публикуваните вече насоки за детските градини и училищата да претърпят промени. При всички случаи окончателните варианти ще бъдат публикувани преди началото на учебната година.

Децата не трябва да бъдат тези, които да поемат основния удар за снижаване на броя на болните в страната“, каза междувременно министърът по време на заседание на парламентарната Комисия по здравеопазване.

„Нашата цел е да осигурим максимално присъствено обучение с минимален риск за учителите, защото без тях обучение няма“, допълни той.

Министър Денков посочи още, че сред родителите е чувствителна темата за мерките, които се взимат в училищата спрямо мерките в страната.

Друг деликатен момент, според министър Денков, е тестването на децата. „Водим разговори за осигуряване на щадящи тестове, увери той. По думите му, осигуряването на общото количество тестове за педагогическия, за непедагогическия персонал и за учениците изисква съществени финансови средства. Има разчетени средства, но те ще бъдат представени утре“, каза проф. Денков.

На училищата се дава свобода на локално ниво да взимат решения, но в определени граници, добави министърът. По думите му, сега се интегрират информационните системи на МОН и на МЗ, за да има постоянна информация за заболели и контактни във всяко училище.

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук