/Istock
/Istock

Това реши Европейският съд по правата на човека

Европейският съд по правата на човека в Страсбург постанови, че обиждането на ученици от страна на учители е недопустимо дори в случаите на закъснение или други дисциплинарни нарушения. 

В документа се казва, че през септември 2011 г. ученик в хърватска държавна гимназия е бил три пъти словесно малтретиран от учител по математика. Първия път ученикът и неговите съученици са обиждани за това, че са закъснели за училище, втория път – за това, че са съобщили за обидите на директора, а третия път – няколко дни по-късно. Ученикът е получил психологическа помощ, като психологът на училището установил, че детето страда от остро тревожно разстройство. Хърватската прокуратура обаче отказала да повдигне обвинение срещу учителя, който е упражнил насилие. Националните съдилища са потвърдили решението, след което бащата на ученика е подал жалба до ЕСПЧ.

„Съдът стигна до заключението, че всякакви прояви на насилие или малтретиране от страна на учители и други служители в учебните заведения не са съвместими с правото на децата на образование и със зачитането на личния им живот. Въпреки че първите обиди на учителя към жалбоподателя са били насочени към наказване на него и съучениците му, двата последващи случая не могат да се разглеждат като друго освен безпричинно словесно насилие над жалбоподателя. В този случай съдът счита, че поведението на учителя не може да бъде оправдано. Отбелязвайки, че словесната обида не е била много интензивна и не е прераснала в по-нататъшен по-систематичен тормоз, съдът подчертава, че с оглед на доверието, авторитета и влиянието на учителите, както и на тяхната социална отговорност, не може да има място за толерантност към каквото и да е нападение от страна на учителя към ученика“, казва ЕСПЧ.

Съдиите от Съда в Страсбург установяват, че поведението на учителя, което е било обидно, е нарушило член 8 от Европейската конвенция, който гарантира правото на личен живот.

Съдът в Страсбург обаче не може да реши дали отказът на хърватските власти да започнат наказателно производство срещу учителя е бил законосъобразен или е трябвало да се приложат други правни инструменти за неговото наказание.

„Ето защо ЕСПЧ пристъпи към разглеждане на това как твърденията на жалбоподателя са били разгледани в рамките на наличните административни и професионални процедури. Съдът намира и двете процедури за неефективни, тъй като не са довели до решителни действия за отстраняване на недостатъците в подхода на учителя. Освен това видът на поведението, което се приписва на учителя, и последиците от него за жалбоподателя, са изисквали по-задълбочено проучване, за да се разберат и поправят неговото въздействие и последици“, подчертава Съдът в решението си. 

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук