Здравното и образователното министерство обсъждат връщането на големите ученици в клас. Една от възможностите обаче предвижда това да стане с различни тестове. Причината – България не разполага с достатъчно от така наречените щадящи. Това заяви образователният министър акад. Николай Денков, който гостува в рубриката „Властта говори. Открито”.

По неговите думи правителството е поръчало близо 3 млн. теста, но фирмите са доставили едва 850 хиляди . ADVERTISING

„Средства има до коледната ваканция и проблемът изобщо не е този. Проблемът е в наличните тестове и доставките в ритъм, който не е достатъчен. Със здравния министър обсъждахме възможността за големите ученици да се въведе друг тип тест и така да се облекчи натискът върху фирмите. С него самите ученици си взимат проба от носа, без да се бърка дълбоко. В Австрия бяха показани видеа, в които такива тестове използват малките ученици. В България, за съжаление, родителите се настроиха селективно към тестовете. Трябва да преборим и това”, отговори министърът.

„Ще върнем големите учениците в клас, когато заболеваемостта спадне под 250 на 100 000 души население. Ако спрем тестовете, ще изпаднем в ситуацията от след 15 септември – ще се изправим пред епидемичен взрив и ще трябва отново да затворим училищата”, посочи още Денков.

Над 1000 са били заразените с коронавирус деца, посочи той. И подчерта, че ако от МОН изпуснат ситуацията, тя ще върне страната в положение на висока заболеваемост.

Кога ще се върнат учениците от 5 до 12 клас в училище?

„До момента са поръчани близо 3 млн. теста. От тях са пристигнали 851 000. Очевидно проблемът е, че в България няма тестове от този тип, който родителите предпочитат. За малките ученици тестове са осигурени до края на следващата седмица, както и средства за тестване до коледната ваканция. Големият проблем е кога ще получим тестове за по-големите ученици”, каза Денков. Той благодари на родителите и учители, които са разбрали колко важно е децата да се върнат в училище. И подчерта, че броят им се увеличава с всеки изминал ден. Само в Пловдив вчера са се върнали над 1000 ученици.

Министърът подчерта, че тежестта, която всички понасят, идва от високата заболеваемост в страната.

„До преди 2-3 седмици имахме невиждана заболеваемост в страната, в много региони – над 1300 заболели на 100 000 души население. Благодарение на мерките и на това, че децата излязоха от училище, регистрирахме бърз спад. Радикалното решение за връщане на децата в клас ще бъде, когато заболеваемостта спадне под 250 на 100 000 заболели. Така е вече в Кърджали, тъй като областта е в жълтата зона. Има и други общини, които са на път да влязат в жълтата зона. Дотогава начинът за връщане на учениците в клас е този”, обясни Денков.

Той заяви, че от МОН постоянно се намират в среда на противоположни мнения и търсят баланса.

„Единственият начин е да следваме линията, която е логична и медицински обоснована. Затова и водещи са указанията на Здравното министерство. Идеята училищата да купуват тестовете твърде рано, без да бъде обсъдена, изтече в публичното пространство. Затова и се получиха такива противоречиви мнения. Тази идея отпадна и в момента изобщо не я обсъждаме”, увери министърът.

Има ли предвидени пари за всички ученици за 2022 г., за да могат да учат присъствено?

„Парите трябва да се осигуряват от бюджета. Ние ще ги поискаме, не само защото това е правилният начин децата да са в клас, а и защото така средата е безопасна за тях. Важно е да се каже, че и икономически това е по-добрият вариант. Тестването струва около 25 лв. за дете на месец. А ако родител си остане вкъщи, компенсацията е 650 лв. Сумите са несравними. Освен това, ако децата са на училище, родителите ще бъдат икономически активни”, смята Денков.

Кога ще бъде премахнато тестването на учениците?

„При заболеваемост под 250 на 100 000 души население. Зависи и от ваксинацията. В България вече имаме около 6% ваксинирани деца и около 4% преболедували. Постепенно се натрупва такъв контингент в младата възраст. Но вирусолозите предупреждават, че може да се появи щам, който е по-опасен от Делта варианта. Трябва да се подготвим и за нова вълна”, предупреди министърът. И добави, че ваксинираните учители са над 45%.

По отношение на ниския брой положителни тестове, министърът подчерта, че това се дължи на изолацията, в която са били учениците, преди връщането им в клас. Той припомни и ситуацията след 15 септември, в която училищата са били пред епидемиологичен взрив.

„Ако не осигурим безопасна среда, гарантирано ще възпроизведем подобна ситуация. В рамките на месец пак ще сме пред епидемичен взрив, пак ще трябва да затворим училищата, вероятно ще трябва да затворим и страната. Практиката в развитите страни, която се опитваме да въведем  – вкарваме децата в училище, но не позволяваме заразата да се развие”, обясни още Денков.

Министърът бе категоричен, че презапасяване с тестове няма, а огромното забавяне с доставките води до проблеми и с преразпределянето. Тестовете се правели в клас, защото от МОН не искали тестването да бъде про форма.

„Правейки тестовете в клас, всички виждат резултатите, ясно е, че тестовете са извършени правилно и се осигурява безопасна среда. Няма връзка между честотата на тестването и броя на положителните тестове. Честотата се определя, чисто медицински, от дължината на индукционния период – колко дълго след заразяването детето натрупва вирусен товар и започва да заразява другите. За делта варианта този период е около 3 дни. Ние сме избрали по-щадящия вариант от два дни”, обясни Денков.

Той добави, че никога не е подкрепял задължителната ваксинация на деца и на учители, но смята, че доброволната ваксинация е необходима. 

Денков обясни и защо тестването се прави два пъти в седмицата:

„Ако детето се е заразило в събота, то няма да заразява другите деца в понеделник. Болестта обаче ще е развила в сряда и то ще заразява околните. Затова се правят тестове два пъти седмично“.

Министърът посочи, че преболедувалите и ваксинираните ученици не е необходимо да се тестват, но ако искат, могат да го правят.

Защо не се тестват децата в детските градини и предучилищните групи?

„Това е решение на здравното министерство. Едно от основанията, които мога да изтъкна е, че ако сравняваме броя на паралелките, които бяха карантинирани – тези в училищата бяха много повече, отколкото в детските градини“, каза министърът.

Той обясни, че има графика, която сочи, че заболеваемостта във възрастта от 0 до 6 години е почти константна. Най-висока била заболеваемостта при децата, които са в училище.

Защо не се отпускат средства за тестване на учителите?

„Миналата сряда беше взето решение за отпускането на над 15 млн. лв. за цялата училищна мрежа за COVID мерки. В това число влиза и тестването на училището. Те имат предоставени средства за тестване на учителите. Имало е някакво забавяне на средствата към общините, но тези пари трябва да стигнат до общините в следващата седмица. Аз следя кой колко пари е получил, имам таблица. Положението изобщо не е такова, каквото го представят някои коментари”, категоричен беше акад. Денков.

Подаването на декларации за съгласие за тестване е процес, който върви и в момента. Според министъра всеки ден броя на родителите, които са дали съгласие, се увеличава и все повече ученици се връщат в клас.

„Ако бяхме се ваксинирали, нямаше да я има тази заболеваемост, тази вълна и тези проблеми, с които се сблъскваме в момента. Всеки, който пита дали осигуряваме подходящата среда, трябва да си даде сметка, че още от средата на август аз обяснявах, че ще търсим баланса. Аз не искам да повторя ситуацията от миналата година, при която починаха 110 учители. Това е начинът да го избегнем”, каза още той.

Според него проблемите при онлайн обучението не са в ниското качество, а по-скоро в заседяването на децата и липсата на срещи с другите ученици. Затова от МОН се опитвали да направят всичко възможно да върнат децата в клас.

Учениците трябва да носят маски, защото след тест не са доказано здрави.

„Тестът показва, че към момента те или нямат вирусен товар, или той е малко и не се хваща от теста. След ден или два този човек обаче може да заразява останалите”, обясни министърът.

Как ще върнете децата от малцинствата в клас?

„Именно затова въведохме по-сложната организация, в която всичко се следи на общини. Голямата заболеваемост обикновено започва в големите общини, където по-лесно се организира онлайн обучение. Това проработи. Имаше много общини, в които децата продължиха да учат, въпреки че в големия областен град имаше висока заболеваемост. Има разбира се осигурени средства за допълнителна обща подготовка за след завършване на училище. Има медиатори, които буквално обикалят по къщите. Прави, каквото е възможно”, увери Денков.

Ако бързият тест на детето е положителен, може ли личният лекар да даде направление за PCR тест?

„Ако тестът е положителен, това е основание личният лекар да даде направление за тест, който може да е PCR тест или антигенен тест. Ако той се окаже отрицателен, детето се връща в клас, отсъствията му се извинява. Ако се окаже положителен, то и семейството му трябва да останат под карантина”, обясни министърът.

Според него мерките у нас са най-меките и учителите не са били задължени да се ваксинират. На тях им е била дадена възможност да се тестват с щадящи тестове, с каквито се тестват учениците, а също така да излязат и в отпуск.

Кога ще се върнат струдентите в университетите?

„Законът дава право на висшите учебни заведения за автономия. Тоест те могат сами да решават как да провеждат обучението си. Някои университет вече са решили да се учи присъствено, приветствам тяхното решение“, каза Денков.

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук