Снимка: IStock
Снимка: IStock

Омбудсманът Диана Ковачева подкрепи родители да отпадне 50-процентовото условие за връщане в клас. Тя изпрати препоръка до министрите на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров и на образованието акад. Николай Денков, в която алармира, че в институцията продължават да пристигат всекидневно множество жалби от родители, ученици и педагогически специалисти, с искане учениците от V до XII клас също да се завърнат присъствено в училище.

В жалбите и сигналите до омбудсмана родители настояват да отпадне изискването за 50% присъствие на ученици в клас, за да се осъществи присъствено обучение. Те предлагат децата, които искат да се обучават присъствено и отговарят на условията, заложени в регламента за възстановяване на присъствения образователен процес, да имат възможност да го направят, без значение какъв е техният брой. В този дух са и множеството жалби на родители, чиито деца са ваксинирани или преболедували, които протестират, че правата на техните деца са нарушени, защото те нямат достъп до присъствено обучение, обяснява Ковачева.

Тя обръща внимание на факта, че родителите са възмутени от продължаващото вече трета година онлайн обучение и подчертават, че 78% от времето през последните три години децата им са прекарали в онлайн обучение. Омбудсманът акцентира върху факта, че заплащането на тестовете от родителите или от училищните бюджети е неприемливо за тях и се явява пречка за осигуряването на равен достъп до образование. Допълва още, че има училища, в които се предлага на родителите да заплащат по 12 лв. седмично за тестовете на едно дете и посочва, че това би струвало близо 100 лв. месечно на семейния бюджет при две деца.

Диана Ковачева е категорична в позицията си, подкрепена от множеството жалби и сигнали на граждани до омбудсмана, както и от независимия мониторинг на експертни становища и мнения на граждански правозащитни и родителски организации, че в обществото няма съгласие за закупуване на тестове от страна на родителите или на училищата, каквато практика бе създадена към настоящия момент в някои общински училища.

Според нея са необходими решения, с които децата да бъдат върнати в училище възможно най-бързо, като се осигурят еднакви права на всички български ученици, за да не се задълбочават образователните неравенства и криза, защото всеки неприсъствен ден за децата е изгубен.

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук